Zoeken
  • Grietje Y. M. François

Proefkonijn

Uit nieuwsgierigheid naar de psychologie achter de sport en de prestatie

Foto door Thibaut Boisson op Unsplash

MIJN EXPERIMENT


Op 25 juni beklim ik de Mont Ventoux op de racefiets. Ik treed toe tot een anoniem peloton met wie ik samen de veelbesproken tocht onderneem.


Voor velen is het een rite of passage. "Je moet het ooit wel eens gedaan hebben!". Voor mij is dat niet anders.

Traag maar gestaag, met de nodige volharding, neem ik me voor. Het weer heb je niet in de hand, dat wordt nog een aandachtspunt bij het inpakken. Een beetje tegenwind vind ik best wel leuk, maar misschien moet ik de windstoten langs het Albertkanaal niet als referentie nemen als het gaat om een plek die de naam "Ventoux" meekreeg.


Eigen aan "de eerste keer" is dat je het hele avontuur gaat romantiseren. Je kan erover lezen, maar ieders ervaring is anders. Je kan vlogs bekijken, zoals die van Tour de Tietema, waarin Bas de Mont Ventoux beklimt met een stadsfiets.* Maar hoe het echt voelt zal ik pas kunnen vertellen als ik boven sta.


DOEL


Check! Het doel van mijn prestatie is ingeprent: van Bédoin tot de top. Zo'n 20 km bergop. Met een concreet doel voor ogen lukt het me aardig om me regelmatig in te zetten voor een fietstocht in de buurt of wat verder weg. Er zonder zou ik louter lucht verzetten, daar kom je niet ver mee.


Een bergbeklimming is niet zomaar een fietstochtje. De langste rit die ik recent reed was zo'n 70 km in de 2022 Liège-Bastogne-Liège Challenge. Iets meer dan 700 hoogtemeters en aan een gemiddelde snelheid van 15 km per uur. Ik heb er enkele uren over gedaan, met aan het eind nog voldoende "jus" in de benen om de finish te halen. Eten op de fiets was preventief en over dorst kon ik ook niet klagen. Maar die hoogtemeters...


"Houd die hartslag onder de 145 BPM"

Een richtlijn die niet zomaar uit de lucht komt vallen. Het maakt deel uit van een bredere voorbereiding. Eentje waarin regelmatig trainen - fietsen en lopen - voldoende slaap en een evenwichtige voeding een rol spelen. Voeg daar nog eens Functional Training aan toe om mijn core te versterken, afgekruid met een stevige dosis mentale weerbaarheid en ik zie dit wel goed komen.


ONDERHOUD VAN GEEST EN LICHAAM


Uiteindelijk gaat het om een aangepaste mindset, eentje die het ritme van mijn dagelijks doen en laten zal bepalen. De impact is dus niet alleen voelbaar bij mezelf, ook mijn gezin merkt stilaan een verschil.


Om tot de juiste mindset te komen vind ik enkele technische en mentale pijlers terug die ik zo goed mogelijk in balans moet trachten te houden. En wie balans zegt, zegt "keuzes maken":


  • PSYCHE: mentaal sterk genoeg worden om door te zetten op elk moment;

  • LICHAAM: conditietest en training op maat om de prestatie te realiseren;

  • VOEDING: naast en op de fiets, als bron van energie om mijn doel te behalen;

  • MATERIAAL: bike fit voor optimale krachtverdeling.


In deze reeks blogposts neem ik mezelf als proefkonijn. Het hele sportexperiment moet me inzicht bieden in de psychologie achter de sport en de prestatie. Ik lever me over aan de expertise van mijn coaches en zal zo goed mogelijk mijn schema's trachten te volgen. Mijn progressie zal je week na week via een artikel kunnen volgen.



Auteur: Grietje Y. M. François

Schrijver, amateur wielrenster en sportpsychologisch adviseur in opleiding.

---

*Tour de Tietema:

CAN YOU RIDE UP THE VENTOUX ON A CITY BIKE? | TOUR DE FRANCE 2021 #10




31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven